måndag, oktober 12, 2009

nu å sen

Tillbaka på högskolan. Där är då intet nytt. Strukturen lyser med sin frånvaro, efter en kvart insåg jag att vi tittade på samma powerpoint slide som visats strax innan vi gick ut på praktik. Och det var inte värt att anteckna denna gången heller. Läraren pratar danska och förstår inte nyanserna i det svenska språket och förstår inte varför ingen svarar på hennes retoriska frågor.

Praktiken var förvånansvärt smärtfri. Det som är jobbigt med praktik är inte att planera och genomföra lektioner, det är att bli bedömd. Jag har förvisso slutat snegla mot min handledare för att i realtid få uppdateringar på hur det går för mig. Jag kör mitt race men måste ju kunna motivera varje streck på tavlan om det vill sig illa. Mentorn från malmö kom två gånger och andra gången fick jag henne att stumna. jag hade en religionslektion i den areligiösa svenska skolan. Vi pratade vad som är rätt och fel, och vem som bestämmer huruvida vi är goda eller onda. Utifrån de allsmäktiga enfald... enväldiga humanisternas ordning kunde ingen (inkluderat min handledare och mentor) argumentera emot mig när jag föreslog att jag helt sonika kunde döda lilla Maja så att jag kunde ta hennes mat så att jag kunde överleva. Stackars Maja. Budskapet var enkelt; ingen Jesus - ingen moral, men ajjabajja, så får man inte säga i svenska skolan. Översättningen blev samvetet. Samvetet är den domare som avgör varför vi vill göra gott. Sen att samvetet varken finns med i evolutionsteorin eller kan förklaras av humanisterna är elevernas sak att inse.

Om tre veckor är jag en föreläsningsfri man. Då stundar examensarbete. Entreprenöriellt lärande. Fick min bok jag beställde och efter att ha bläddrat lite och tittat på en del filmer på www.meuniversity.com så faller jag in i den lätt frikyrkliga karisman som omger denna spännande lärometod.

I vår flyttar jag till Broby. Östra Göinge, eller ög som Jakob säger, är kanske inte den intelektuella fyrbåken precis men vem är jag att bestämma var jag behövs. Två jobberbjudande med tre dagars mellanrum och jag gjorde mitt val; Gud skämtar inte, han är bara övertydlig. Jag tänker bo där, med grannar vars högskolekarriär antingen är imaginär eller befinner sig i fas med hallandsåstunneln. Jes 6:8

3 Kommentarer:

At 10/14/2009, Anonymous Joy skrev...

Ja, det där med humanisterna ja..
Jag läser etik nu, också intressant hur de kan motivera ett människovärde utan att Jesus inblandas.
Även om Bibeln inte nämns så är många av de etiska "teorier" inget utan Gud. Jesus, Gud och kristendom är bortplockat när man citerar teoretikerna.
Om det automatiskt ligger ett värde i oss när vi föds, måste det ju finnas en anledning till varför.
Hur ska evolution kunna motivera det?
Det är spännande.
Min grupp i skolan har kommit fram till att det går inte att motivera människovärdet. Och det blir ju så när man plockar bort Jesus ur ekvationen.
Fortsätt vara välutbildad, ha koll och stå emot Sveriges religionsfrihet (frihet från religion).
Stolt över dig Dale!!

 
At 12/30/2009, Anonymous Maria skrev...

Hahaha, VÄLKOMMEN till ÖGÖ Dale! Jag tolkar det som att du ska jobba på min gamla skola? Härligt! Bra med vettiga människor dit.
Ses i Hålan!
Kram

 
At 12/31/2009, Blogger daniel skrev...

haha, nej maria, jag ska jobba i kyrkan faktiskt. får se om det blir lite på skolan också, men det är inte målet primärt.
du är välkommen upp till skolgatan 11 efter den 1 feb!

 

Skicka en kommentar

<< Hem