onsdag, januari 09, 2008

Blog = Dagbok ?

När jag en gång för vad som verkar en evighet sedan först loggade in på blogspot och skapade min egen blog så lovade jag mig själv dyrt och heligt att det inte skulle bli en dagbok. Min blog skulle vara ett virtuellt klotterplank där mina förvirrade tankar kunde ha fritt spelrum. Det skulle inte vara en sida där mina exhibitionistiska villfarelser fick mig att tro att andra skulle bry sig om exakt vad jag gjorde dagarna i ända. Nej, min blog skulle vara en plats där jag fick bubbla på om saker som hänt och företeelser i samtiden.

Därför slits jag nu mellan mina principer. Jag påbörjar i morgon en resa över atlanten (som så många gånger förr). Denna gång är det dock lite annorlunda. Framför mig ligger inte en turné som skall ledas och tre veckors intensivt umgänge med flera av mina bästa vänner. Nu är jag on my own, jag reser själv, kommer fram själv och skall spendera hela min tid där utan någon som jag känner på förhand.

USA, detta land där skolsystemet är så dåligt att man enligt Dane Cook får bra betyg i de lägre stadierna så länge man inte petar ut sina ögon med sin blyertspenna eller spräcker huvudet på en rast genom att springa in i ett träd när man provar att springa och blunda.
Dit åker jag för att plugga. Jag åker till USA för att läsa religion - i ett land som enligt sin konstitution är byggt på religiös frihet, men som i praktiken är mer religiöst styrt än flera av de mest rigoröst religiösa länderna i välden, och i en stat som röstat rött i varje val sedan 1968. Denna udda kombination ska försöka ge mig vad jag behöver för att undervisa om religion i ett land som hade en kristen statskyrka i tusen år och som nu är så rädd för konfessionella inslag av något slag att eleverna snart inte får ha någon lärare som medvetet eller omedvetet kan favorisera någon religion utan de kanske bäst lär sig genom att bara läsa om lite absurda religioner i starkt censurerade böcker och sedan vaggas vidare in i humanismens mysiga tillvaro.

Nåväl, det var en parentes, hoppas inte fel personer läser detta för det omöjliggör väl mig som religionslärare i den progressesiva svenska skolan.

Det gällde blog kontra dagbok. Jag reser alltså iväg till Asheville i North Carolina. (Nej, jag hade heller aldrig hört talas om den staden innan...) och vill att ni här hemma ska kunna veta vad jag har för mig, därför lyfter jag mitt tidigare löfte tillfälligt och tillåter mig att skriva mer som en dagbok under terminen som kommer.

Hoppas ni står ut.

Jag kommer fortfarande finnas på msn och skype om ni vill växla några ord.

So long...

2 Kommentarer:

At 1/09/2008, Blogger Totte skrev...

Det blir kanon Dalle!!

 
At 1/10/2008, Blogger lisa skrev...

i min skola som jag ska starta där jag ska va skolsköterska, johannes rektor/skolpräst o ester syslöjdsfröken...i den skolan ska du få va både religions-, matte-, engelska- och gympalärare. it's a promise.
o om du hittar en fru i usa så kan hon få va hemkunskapslärare. lära barnen att toasta poptarts o dyl.

 

Skicka en kommentar

<< Hem