tisdag, januari 15, 2008

I got stoned

Som den icke-amerikan jag är så hade jag ungefär 73 obekräftade collegefördomar med mig i baggaget när jag klev av bilen efter min 25 timmar långa resa från ytterdörren i stoby till dörren till Highsmith Union Building på Ashville campus of the University of North Carolina. Efter ungefär ett dygn i mitt nya rum hade större delen av dessa besannats. Den genomsnittliga studenten visade sig vara den ölhävande minderåringen som man ser i alla collegefilmer, alla känner alla och campus är som ett stort läger. Lektionssalarna bestod av stolar med o-uppfällbara små skrivskivor och alla preofessorer vill kallas Dr. Efternamn.

Mina upplevelser såhärlångt är odelat positiva. Förutom att för mycket öl gör en del av mina vänner lite för högljudda, dock aldrig oredliga, amerikansk öl är som det som måste komma ut när man spolar av insidan av vanliga ölcisterner med högtryckstvätten. Jag har redan hälsat på säkerligen femtio pers som jag någon gång under terminens gång kommer lära mig namnet på. Mitt rum, eller snarare min pseudolägenhet - 3 r.u.k (rum utan kök) är sedan innan jag kom hit ett hak för en hel drös människor. Ärligt talat är det många som sagt, oh are you the new guy in 401? Jag önskar jag kunde berätta om var och en men det skulle ta för lång tid. Killarna jag bor med är iallafall Chip, min rumskompis (nej, han heter inte chip, jag vet inte vad han heter på riktigt) han pluggar till teaterlärare. I det andra dubbelrummet bor Anthony och Joe. Alla är typ minst fem år yngre än mig...

Idag var första skoldagen. Jag hade lektion i fyra av mina fem ämnen. Dagen började med "introduction to ethical theory" en farligt flummig kurs... killen som satt i stolen brevid mig kom in lite sent och var klädd i turkosa långkalsonger med blåa sportshorts utanpå där han broderat en liten blomma på ena låret. Till detta hade han en kappa som gav ett väldigt "naturligt" intryck. Låååång hemma stickad halsduk i alldeles för många färger och en lika hemma stickad, dock enfärgad, mössa också den med en broderad blomma på. Han satt med en sten på sin bänk som han ömsom drömmande tittade på, smekte, lekte med eller ritade av. Alla hans yttringar i klassen handlade om att vi får all vår kärlek från kosmos och våra själar är en del an en helhet som kopplar oss samman och därför vore det ett svek mot oss själva att göra något omoraliskt eftersom det alltid slår tillbaka på oss själva. I slutet av alla meningar lade han till "or whatever". Han hade en gammal marmeladburk i glas fylld med en okänd brun vätska som han drack av emellanåt. Efter klassen var slut så vände han sig till mig och sa, välkommen till north carolina kompis, här får du en sten från north carolina. Och så kom det till att jag är ägare av hans högt aktade sten. Jag insåg emd ens att jag inte kunde slänga den, den betydde uppenbarligen mycket för sin förra rymdblomma till ägare. Nu heter den Will efter just honom.
I samma kurs går en tjej som förra terminen var utbytesstudent i malmö...
Vidare hade jag "Religion in America after 1865" jag frågade lite förhastat vad som gjorde att dom just satte 1865 som årtal... dumt gjort, ignoranta europé, och jag ska vara från Europa, the continent of history. Nåval, jag hade även religionsfilosofi idag och dagen avslutades med religionssociologi. Efter att ha varit i bokhandeln och införskaffat ungefär hälften av mina böcker ligger notan redan på strax under 300 dollar. Imorgon väntar "Applied Ethics - Medical ethics"

På det hela taget har jag det otroligt bra, jag är redan värvad för ett herrlag till motsvarande korpspelen här på skolan "the intramurals". Två mixlag drar i mig så vi får se var jag hamnar.

Hoppas allt är bra hemma i Sverige.

6 Kommentarer:

At 1/15/2008, Blogger Helena skrev...

Ha! Jag var faktiskt tvungen att kolla upp det där 1865-årtalet... Man får väl försvara sig med att "historiens kontinent" kanske mest har koll på sin egen historia. Kul att läsa vad du gör!
Sekretera på bara...

Kram

 
At 1/15/2008, Blogger .gustav skrev...

Kul och spännande att höra!! Gillar formuleringen: "...sin förra rymdblomma till ägare".. Hahaha.. Grymt bra!!

 
At 1/15/2008, Anonymous Anonym skrev...

heja dale! det hela låter ju mer som en film än som nåt som faktiskt kan hända. men det kanske helt enkelt är så att collegefilmer handlar om verkligheten. håhå jaja. det låter också som att det nog är lättare att vara utbytesstudent i usa än i sverige... gött för dej! :)

 
At 1/15/2008, Blogger lisa skrev...

fyra grejer:
1. du är ingen icke-amerikan. du är den amerikanaste bror jag har.
2. jag gillar din rymdblomma. fråga honom om jag får sticka ett par vantar till honom. jag kan alla färger.
3. på svenska heter det inte "klassen" som i "när klassen var slut..." vilket också är ett förstärkande argument för sak (1) på min lista. och
4. Vad hände 1865?

:)

 
At 1/17/2008, Blogger .gustav skrev...

Måste bara påpeka en förhållandevis intern sak angående Lisas punkt 3:

"Whats the word, whats the word...."

 
At 1/20/2008, Anonymous Anonym skrev...

spännande ju...
även om vilken åtminstone någolunda allmänbildad människa som helst kan lista ut att det är inbördeskrigets slut som avses med 1965, har man kanske inte stenkoll på hur det faktiskt påverkat den religiösa utvecklingen på kontinenten, om du pallar får du gärna rita och berätta...

 

Skicka en kommentar

<< Hem