fredag, april 04, 2008

procrastin(08)

Okej, jag har kommit till en slutsats. Efter att ha passerat halvvägs till 50 med sisådär halvtusendet dagar är det dags att inse att 26 inte är en ålder. Det är klart att det är en ålder, jag menade inte som man säger att fjortis inte är en ålder utan snarare en livsstil, tjugosex är en ålder, en representation av att man överlevt en substansiell (finns det ordet på svenska?) del av den tid man blivit tilldelad här på jorden. Men i samhällets ögon representerar tvåan och sexan ett stadium, på samma sätt som fjortis är ett stadium, när man är 26 så "ska" man ha gjort vissa saker, precis som man "skulle ha gjort" vissa saker under sin oansvariga tid som tonåring. Jag minns fortfarande hur jag klockan 23.45 den 24 februari 2002 satt på McDonald's i Stoby, en söndagkväll, och undrade vad jag nu hade en kvart på mig kvar att utföra. Svaret var då ungefär det samma som det är nu, om än så kanske det var till min fördel att jag inte gjort de saker som jag borde gjort då, när det nu snarare ses som "du är hur gammal sa du? och du har såhärlångt åstadkommit vad?".

Vad gör jag med mitt liv? Jag hänger i USA och försöker få tillbaka de dagar då jag var yngre genom att umgås uteslutande med människor som inte är gamla nog att minnas stora svenska musikexporter (importer om man ser det från deras synvinkel) som Ace of Base och Roxette, de var inte gamla nog att inse vidden av fotbolls-vm 1994 på deras hemmaplan. Men hjälper det mig att få tillbaka den tid då jag var 19, 20 eller 21? Nope, jag har insett att jag faktiskt ÄR 26, och har ingen noja, allvarligt talat, none. Jag är mycket väl medveten om att genomsnittsåldern för giftemål bland mina bröder är sedan ett bra tag passerad och jag borde bli pappa om ett år eller så. Men i år så bryr jag mig inte, jag lever bland småttingarna här i USA och tar tag i mitt liv efter jul.
2009 - året då jag är färdig med min högskoleutbildning (tekniskt sett blir jag färdig 2010, farligt nära min tjugoåttonde födelsedag), året då jag ska bli vuxen... eller?

3 Kommentarer:

At 4/05/2008, Blogger lisa skrev...

tjoho! heja!

 
At 4/10/2008, Blogger Totte skrev...

i mina ögon är du gammal som gatan. och därmed vuxen ;)

 
At 4/11/2008, Anonymous Anonym skrev...

ja. du börjar närma dig "gifta-sig-och-skaffa-minst-3-barn-åldern". så njut medans du kan. för när du kommer tillbaks kommer nog med på allvar börja paras ihop med diverse kvinnor som finns tillgänliga.
njut av friheten säger jag!

 

Skicka en kommentar

<< Hem