onsdag, februari 06, 2008

Betyg

Hemma i Sverige rasar debatten kring ett nytt betygsystem inte helt olikt det som regerar på min sida atlanten. A-D, F & FX. Kritiken är att ju fler steg desto svårare blir det att i vår målstyrda skola avgöra vem som uppfyller vilka krav och vilket betyg de ska få. I min drömvärld ska jag slippa sätta fler betyg än ett. Godkänd, antingen är du det eller är du inte det. En helt annan debatt är den om hur höga betyg fungerar som en morot och om utan dem måste läraren själv utmana eleverna att själva hitta motivation att lära sig även det som ligger ovanför gränsen för det som måste kunnas för att bli godkänd.

Nåväl, här i USA bedöms ALLT på en 100gradig skala. Beroende på resultaten på denna skalan får du ett betyg som löper från A-D. F betyder underkänd. I princip gäller principen om tio-indelning. 100-90 är A, 89-80 är B osv. Under 60 är med andra ord underkänt. Vidare gäller sedan att det samlade betyget på dina inlämningsuppgifter bara står för en viss fastslagen procentsats av ditt slutgiltiga betyg.

Ett exempel.
I min MedicinEtik kurs står mina responsinlämingar (fem stycken) för 40% av slutbetyget. 30% är en fallstudie, 15% på en muntlig redovisning och 15% på klassrumsaktivitet. Inga prov.
Så alla mina poäng på mina responser läggs samman och delas med fem, den poängsumman mulipliceras sedan med 0.4 och det resulterar i en summa av maximalt 40 poäng (om jag fick 100 på alla inlämningar) När alla delar av det som betygsätts läggs samman så får jag slutligen en poäng mellan 0 och 100 som sedan omvandlas till en bokstav.

Om jag som lärare klagar på att jag ska behöva identifiera en elev som tillhörande något av våra nuvarande tre betyg hur ska man rättvist kunna klassificera någon på en 100gradig skala?
Men jag klagar inte, mina tre första inlämningar resulterat i A, B & B om än den sista kommenterades av min professor med inledningen "din engelska är bättre än min svenska"

1 Kommentarer:

At 2/07/2008, Blogger Totte skrev...

Lustiga professorer ni har där på andra sidan!

 

Skicka en kommentar

<< Hem