måndag, maj 19, 2008

home sweet home

Sedan en vecka är jag tillbaka hemma i Svea Rike och går nu mest och inväntar tiden då Breanäs konfirmandläger skall ta sin början. Tanken är att jag inte skall vara konfirmand utan lärare och att undervisningsflödet skall utgå i huvudsak från mig och gå i riktining mot konfirmanderna men av erfarenhet vet jag att om man umgås med ungdomar så lär man sig minst lika mycket själv (nu tändes den feta röda klyschvarningslampan med tillhörande ljudsignal) dels om det man skall lära ut men framför allt om sig själv. När jag jobbar som lärare (i den "vanliga" skolan) så har jag insett att tonåringar fungerar som omedelbara responsorer där man får veta exakt hur väl något gick hem. Direkt, brutalt och skoningslöst, fast om det verkligen funkade så får man å andra sidan veta det direkt också. En trettonåring kan inte förhålla sig neutral till något alls.

Nåväl, det var ett sidospår. Under tiden försöker jag skrapa ihop lite pengar genom att köra bussresor kors och tvärs över södra sverige och danmark. I Lördags harvade jag åttio mil bakom bussratten. Två (2) vändor tur och retur Hässleholm - Varberg och dessutom en runda nerom ringsjön och ett fiskrökeri som inte ville släppa in mig på deras parkering så jag fick göra en 38-punktsvändning på en grusväg med min 14meters-buss. Bättre blev det inte då jag skulle vända på en "stor parkering" vid en gårdsbutik mitt bland travar med vet, en felparkerad mitsubishi lancer och några lådor med för mig okända blommor. Resesällskapet jag kuskade runt i skåneland bestod av 27 halländska pensionärer som bad en säljare som kom ombord på bussen att sjunga "jag är en liten undulat..."

Försöker jobba upp lite av den kondition som gick ohjälpligt förlorad i läskens och dekadensens förlovade land. Fotboll, vilken lifesaver när man inte har annat för sig utan går och laddar en hel dag för en träning på kvällen.

nu ska jag spela trumpet.

2 Kommentarer:

At 5/19/2008, Blogger Totte skrev...

Jag måste få följa med på bussresa någongång!

 
At 5/19/2008, Blogger daniel skrev...

javisst, när kommer du hem, jag har lite dagsresor som kommer bli otroligt tråkiga att köra själv. häng på bara, det är lugnt.

 

Skicka en kommentar

<< Hem