onsdag, april 16, 2008

Näsan över ytan?

Mycket skola nu. Inte bara här på bloggen utan även i livet. Det riktiga livet.
I går lämnade jag in en 8 sidor tjock lunta på ämnet "Secularization; Inevitable and/or Desirable". En kritisk granskning av sekulariseringens historia och påverkan på dagens samhälle samt om dess utveckling är oundvikbar och/eller önskvärd. Jag blev ganska nöjd med slutprodukten.
På torsdag smäller det igen, då ska det in ett fyra sidor långt "response paper", med andra ord knappt sammanhängande tankar kring en bok om genetik-etik (kul, på svenska blir det ju tillockmed nästan samma ord). Följande mening fångade mitt intresse "researchers discovered that 12% of potential parents in the United States would abort a fetus with a genetic predisposition to be fat". ( ... ) det där var jag, som saknar ord...
Vidare ska jag på måndag lämna in mitt arbete om Jeremy Benthams tillfredställelsekalkyl (min översättning av hedonic calculus) och hur den kan appliceras på ett medicinskt fall där två patienter får simultana hjärtstillestånd och det bara finns resurser till att rädda en av dem. Förnärvarande är det åtta sidor långt, det ska enligt instruktionerna vara fem till sju sidor, och jag är inte ens färdig än...
Nästa torsdag ska jag ha skrivit ännu ett medicinskt arbete om den svenska sjukvården, i synnerhet vår "socialized medicine" och om någon på något vis kan tänkas falla utanför dessa allomfattande skyddsnät.
Hela denna arbeteskarusell avslutas med en grand final den 28 April då två (2) stora arbeten ska lämnas in. Det lite lättare är en analys av en bok om hur religion blev ett politiskt vapen i dagens USA och det andra arbetet är en kritisk filosofisk redogörelse om hur någon kan ha en så stark övertygelse att en religion är sann att man går igenom många gånger smärtsamma riter för att bli en fullvärdig "medlem".

Här sitter jag... och skriver blogg... och på söndag börjar NBA-slutspelet på TV.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem