måndag, juli 28, 2008

Rekommendation eller dekoration

När jag i augusti var på väg ner med en busslast människor till Rom stannade vi vid en rastplats i södra Tyskland för att äta. Jag hamnade vid ett bord tillsammans med en mer rutinerad chaufför som frågade om jag varit i Rom förut. Nej, svarade jag, men jag har kört i Paris ett par gånger. Medvetet, för att inte visa mig svag, utelämnade jag att jag inte direkt gillar att köra i Paris. Oohh, svarar den andra chauffören, vänta bara, Rom är flera gånger värre än Paris… Utåt log jag tillsvars men inom mig gjorde alla mina kroppsfunktioner uppror och jag kände att det jag mest av allt ville just då var att springa rakt ut i skogen så att ingen kunde hitta mig. Två dagar senare var jag i Rom och trafiken var mycket riktigt värre än i Paris, men på ett sätt som passade mig. Jag kan inte beskriva vad det är men någonstans känner jag att alla galna bilspel på datorer och TV-spel har gjort mig till en bättre chaufför i Rom. Nu, nio månader senare är jag tillbaka och guiden berättar glatt om Roms trafik i microfonen på vägen ner säger att trafikskyltar är bara rekommendationer i norra Italien, medan de bara är dekorationer i södra Italien. Då slog det mig att Rom ligger just mitt emellan och att en alldeles perfekt kombination av dessa två passade mig som hand i handske. Guiden gav mig följande vitsord på väg hem från Rom idag; Du kör ju som en äkta Romare… Närsomhelst och varsomhelst annars än i Rom hade det mest varit en förolämpning och en anklagelse om att helt enkelt inte vara kompetent att visa hänsyn till andra trafikanter. Men just där så satt den som en krocketklubba på skenbenet. Jag är stolt över att kunna köra som romarna i Rom för som bekant gör man i Rom på romarnas vis.

4 Kommentarer:

At 8/03/2008, Anonymous Anonym skrev...

Det märktes verkligen inte att du bara kört buss i Rom någon gång tidigare, tyckte du körde bra :)

På den smala gatan i Rovereto var det riktigt imponerande, gubben på trotoarens min var intressant att studera när du "joxa" för att komma in på gatan. Minen var riktigt skeptisk i början (den såg ut att säga, det här klarar de aldrig med bussen) sen var det nästan att han tappade hakan :D

Hoppas du haft det bra nu när du varit lite ledig, och inte retat syrran för mycket. ;) för som du vet är det ju bara systrar som får reta sina bröder tills de blir mer eller mindre galna :p

 
At 8/07/2008, Blogger daniel skrev...

Jag har tänkt och tänkt och funderat, men jag kan inte komma på hur du hittade mig blog. kul dock, men mystiskt. =)
Hoppas systemvetenskapsbibliotekarieplugget går bra! ha det!

 
At 9/14/2008, Blogger Unknown skrev...

Hej Daniel.
Som jag sa på facebook. Du körde enormt bra. Ta åt Dig nu. Att ratta en buss med mest medelålders och äldre stofiler kan inte vara lätt. Tur att det var en del yngre också med.
Att hitta dig är inte så svårt. Man googlar på Daniel Larsson Ascheville och sen är du funnen. Just nu är det mycket Asheville läsande eftersom svågern just tillfälligt flyttat dit. Ja vi får väl se hur tillfälligt det blir. Till att börja med skall han hyra på Carnbrook at Biltmore park. Det var visst möblerat om jag förstod honom rätt. Vi Skypade igår. Men internetanslutningen på hotellet var inte det bästa så vi skall fortsätta till veckan.
Hoppas Du får en härlig höst, glöm inte se dig om också. Det verkar vara en underbar natur också.
Ha det så gott
Ing-Britt o Hans

 
At 2/18/2013, Anonymous Anonym skrev...

Kan det vara okej som kommer att sätta sak om detta i min lilla personliga blogg om jag skriva en hänvisning till denna webbsida?

 

Skicka en kommentar

<< Hem