måndag, augusti 25, 2008

När Facebook plötsligt talar till mig

"What are you doing right now?" Frasen står mitt i fokus där ögonen hamnar varjegång jag loggar in på facebook. Facebook, denna snabbfix för personer med överexercerat socialt kontrollbehov. Via Facebook kan jag se precis vad mina fyrahundrafyrtiofyra kompisar har för sig. Alla svarar på frågan. Hemma från semesterresan, laddad för skolstart, trött, andas ut. Vad gör jag? Snett från höger kommer den varje gång. Gör jag vad jag borde? Borde jag inte plugga? Borde jag vara nån annanstans rent fysiskt. Jag tror inte det iallafall. Jag tror att jag ska vara precis här. Varför vet jag inte än, men det visar väl sig.
Dock står det där varje gång. "What are you doing right now?" Gör du din läxa? Ritar du dina 36 småbilder till tisdag, pluggar du dina spanska glosor? Läser du din introduktion till Photoshop. Nej, nej, nej... jag är på facebook, samma ställe som subtilt försöker få mig att göra vad jag borde, men jag bortser från frågan och går vidare med mitt liv.

4 Kommentarer:

At 8/25/2008, Anonymous Anonym skrev...

Får lite smått ångest av den frågan...man borde göra så mycket!

//Det du:)

 
At 8/26/2008, Blogger lisa skrev...

ojoj. det verkar som man blir lika poetisk denna terminen av att plugga för lite som förra av att plugga för lite.

 
At 8/28/2008, Anonymous Anonym skrev...

förra av att plugga för mycket menade jag ju såklart...

 
At 8/28/2008, Anonymous Anonym skrev...

Fast den funktionen på FB, kan vara bra ibland. Om man skrivit att man verkligen borde göra, och man istället för att göra det försöker diskutera livets gåtor med någon kompis på msn, men inte får det för de påpekar att ska du inte göra det där istället. :p Så då kan den fylla sin funktion.

På tal om "borden" så tycker jag att man ibland samlar på sig på tok för många och ställer för höga krav på sig själv att fixa alla sina "borden". Fastän de flesta "borden" i själva verket inte är så viktiga egentligen, så man egentligen skulle kunna rensa bort en del "borden" och kanske inse sina egna begränsningar samt fokusera på de borden som är viktiga för en själv och låta de andra vara.

 

Skicka en kommentar

<< Hem