måndag, augusti 25, 2008

dale vs. Amerikanska myndigheter.

Att i åtta av mina senaste nio flygturer blivit "slupvist utvald" att bli kroppsvisiterad och få mitt handbaggage genomgånget är smått skrattretande. Att jag dessutom de senaste tre gångerna blivit "slumpvis utvald" tillsammans med min familj som rest tillsammans med mig är snudd på skumt. Givet att vi inte har turban och långt skägg så borde vi inte känna oss övervakade, men jag kan verkligen förstå om någon annan med "opassande nationalitet" skulle råka ut för samma sammanträffande (eller som Sheldon i Big Bang Theory skulle uttrycka det: This is what people unfamiliar with large numbers would call a coincidence) för givetvis är det inget sammanträffande, vi har bara råkat ut för att hamna bland de sex-sju personer som på varje plan blir extrakollade, en sannolikhet på 4,6% (räknat på att planen har i genomsnitt 150 passagerare). Att bli det sju gånger i rad är fullt troligt, sannolikheten är 0,00000000045 eller 1 chans på 2.2*10^10. Självklart! Men för att bättra på mina odds kanske jag ska raka mig innan nästa flygtur.
Jag har även lyckats att bli nekad inträde tillbaka in i USA efter att jag besökt Mexiko ett par timmar med familjen. Jag slapp handklovar men fick sitta i en arrestlokal vid gränsen eftersom jag inte hade de papper jag behövde för att bli insläppt. Detta efter att jag kollat med en gränsvakt innan vi lämnade USA om jag hade papper nog för att få komma tillbaka igen. Lyckligtvis hade jag en lillebror med snabba ben som fick springa till bilen och hämta lite officiella papper som visade att jag faktiskt skulle studera i landet.
Lyckligtvis godkände skolan tillsist Kammarkollegiet (svenska staten) som tillräcklig personförsäkring för att jag skulle få studera här. Sett till vilka fördelar den ger mig har så är jag nog bäst försäkrad på hela skolan.

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Hem