måndag, februari 15, 2010

III. Hakuna Matata - eller vad som händer på en restaurang utan tidsuppfattning

Varenda unge i västvärlden har sedan 1994 genom Disneys mest kända markatt och vårtsvin lärt sig betydelsen av Hakuna Matata. De vill säga att de vetat vad det betyder, rent språkligt - men inte fullständigt förstått vad det innebär. Det är inte bara två ord. Det är inte ett talesätt. Det är inte ens ett förhållningssätt eller en mentalitet - det är ett liv. Det är att sätta sig på en restaurang för att en halvtimme senare få bestick och en meny. Det är att inse att menyn innehåller en massa maträtter som inte överensstämmer med vad som finns i köket vid den givna tiden. Det är att få sitta i en timme och fyrtiofem minuter och vänta på sin mat. Framförallt är det att allt detta verkligen inte gör nåt alls. För vad finns för mig att göra istället? Vad är viktigare just då är att sitta och få möjlighet att lugna ner sig. ta det lugnt. andas. På zanzibar finns ett talessätt som går ut på att den tid som vi får sitta och vänta - det är vunnen tid. Det är tid som du har till att göra inget alls. En möjlighet till att varva ner.

Det ironiska var kyparens by-default-svar. "hakuna matata - cirrrrty minits" En halvtimme? första kvällen hade jag min mobil med klocka. men sen var jag som alla andra. klocklösa. på verklig semester på en tidlös ö. Jag vaknade när solen gick upp och gick och la mig när solen gick ner. Åt när jag var hungrig och andades in och ut vid behov. Fyra och ett halvt års studier är över och jag lyckades förtränga hela den tiden på fyra dygn med en bok i en hängmatta mellan två palmer på en kritvit strand.

Jag kunde vandra på stranden i en halvtimme och träffa - ingen. Alldeles ensam på en av de platser Gud lagt ner mest tid på i skapelseögonblicket. Jag - standen - solen och indiska oceanen. Jag hade solkräm med mig, och på mig... men går man med vattnet runt anklarna och händerna i vattnet för att tvätta av vackra snäckor spolas även apotekets 'väldigt vattenfasta' solkräm av och ytterst lokal solbränna uppkommer. I know, been there, done that, bear the evidence.

mycket finns att berätta, men ord och digitala media kan inte återge upplevelsen av den mest fullständiga avslappning jag upplevt någonsin. Plötsligt upplevdes livet, bara kort efter den mest stressiga tiden i mitt liv, som helt problemfritt. Jag levde i hakuna matata.

4 Kommentarer:

At 2/15/2010, Blogger Sandra skrev...

det låter alldeles underbart fantastiskt härligt!

 
At 3/04/2010, Anonymous Emma Åkesson skrev...

Oj ja, det där lät väldigt härligt!

 
At 3/15/2010, Anonymous Anonym skrev...

Tack för det du skriver, det är häftigt att läsa

 
At 3/22/2010, Anonymous Anonym skrev...

Spännande att få läsa om din resa.
;) Väntar också med spänning på nya blogginlägg.

 

Skicka en kommentar

<< Hem