måndag, juli 28, 2008

En månad i himmelen

Tänk er att jobba 19 timmar per dygn i maxtempo under 29 dygn och vila ut endast under konstant föraning om att få vilan avbruten av en hink vatten eller liknande. Tänk er 48 personer, varav två tredjedelar är pubertala fjorton- och femtonåringar, som bor mer eller mindre på varandra och som vid dåligt väder trängs inomhus på en väldigt liten yta. Tänk er en oavbruten ljudvolym som troligen är strax över vad som skulle ses som tillåtet av arbetsskyddsstyrelsen utan tillbörlig hörselskyddsutrustning. Jag kan inte tänka mig något bättre. Jag har i sommar för tredje gången fått äran att ingå i ledarteamet under konfirmandlägret på Breanäs Missionsgård. Breanäs, denna underbara plats på jorden – lätt en favorit i Sverige. Tänk att mitt i Guds underbara skapelse få chansen att undervisa 32 ungdomar om det viktigaste valet i deras liv, och underbygga dem som redan gjort valet att godta det erbjudande som står öppet för alla människor att få ett evigt liv i perfekt relation med Gud! Tänk er att under en månad få visa på att i alla aspekter av livet kan Gud få vara en ledstjärna utan att man för den sakens skull lever ett världsfrånvänt och tråkigt liv. Att få se en tonåring vända sin självbild med närmare 180 grader är i det närmaste total glädje, att läsa vittnesbörden från dem själva om hur kristendomen tagit steget från söndagsskolehistorier och familjetradition till en levande relation med kungen i deras liv berör på det djupaste plan man kan tänka sig. Att få vara med när dessa 32, en efter en, inför (ibland oförstående) familj, släktingar och vänner svarar att de vill leva sitt liv med Gud som kärna och stjärna fick en macho tjugosexåring att få tårar i ögonen. När jag ser tillbaka på sommarens absoluta höjdare så är det med en tacksamhet och glädje och med en otämjbar längtan till den dagen då allt kommer att vara så perfekt så att till och med ett konfirmandläger på Breanäs får stå tillbaka lite.

3 Kommentarer:

At 7/28/2008, Anonymous Anonym skrev...

Grymt starkt att läsa och jag känner likadant för mina konfisar, förutom att jag inte undervisat dem då utan låtit andra bättre på den delen göra det haha.

Gött att ni hade det så super.

Kim

 
At 8/03/2008, Anonymous Anonym skrev...

Åhh, jag fick nästan tårar i ögonen när jag läste det! :)

Tack så mycket för ALLT! Och LYCKA TILL i USA! :D

Therese Ekström

 
At 8/24/2008, Anonymous Anonym skrev...

:D jag kan faktiskt tro att det kan vara riktigt skoj och givande att vara ledare som du varit, även om det är tufft samtidigt att ha hand om så många tonåringar :), tonåringar är ju ändå tonåringar liksom, många ganska tuffa på ytan men mer osäkra på sig själv och annat under ytan. Tror det är tuffare att vara tonåring nu än när man själv var i den åldern. (låter som om jag vore gammal som gatan nu)

Jag gissar att de som åker iväg på konfirmationsläger på sommaren är mer intresserade av att verkligen konfirmera sig än de som gör det i skolan under hela året. (tror det lätt blir mer som vilket skolämne som helst) Att de mer reflekterar över varför de konfirmerar sig. Tror att det är bra med lite yngre personer som ledare vid konfirmationsundervisning, jag tror det påverkade en del när jag konfirmera mig, att vi hade en präst som vi nog nästan hade lite för mycket respekt för honom (han var nog närmre 65 år och ”stel” i sitt sätt), för att diskutera alla tankar och frågor som poppar upp i huvudet under konfirmationsläsningen.

Jag börjar själv tro att jag är lite smått galen som kommer att vara fadder åt nya studenter den tiden som jag själv inte är på föreläsningar eller sover, under de närmsta två veckorna. ( = vara go, glad, käck och trevlig och kunna nås på tfn hela tiden under den tiden) Men det är ju kul att få hjälpa de nya att komma i ordning med studier, hitta i stan, få dem att lära känna varandra m.m. Minns själv när jag var ”nolla” och ny inflyttad och inte kände en kotte i stan nästan och vi var 180 pers i klassen. Lärde känna en av mina bästa vänner under nollningen och kan man få årets nollor att lära sig hitta i stan och lära känna nya vänner så är det ju bara skoj, även om jag kommer att vara helt slut näst nästa helg.

Ha det bra =)
(och så ska jag sluta sitta o läsa bloggar och återgå till tråkig städning istället...)

 

Skicka en kommentar

<< Hem